Mijn Kortingsbon

Mijn Kortingsbon voor een energiezuinige koelkast, wasmachine, diepvriezer of droogkast

Onder bepaalde voorwaarden kan je een Mijn Kortingsbon ter waarde van € 250 aanvragen voor de aankoop van een energiezuinig huishoudtoestel. 

Wie heeft recht op Mijn Kortingsbon?

Je bent in het Vlaamse Gewest gedomicilieerd én jouw (gezins)inkomen is lager dan:

  • € 24.230 voor een alleenstaande.
  • € 36.340 voor een alleenstaande met handicap of een alleenstaande met 1 persoon ten laste.
  • € 36.340 voor een koppel zonder personen ten laste.
  • Heb je extra personen ten laste? Tel dan € 4.330 per persoon ten laste op bij deze bedragen.

Jouw inkomsten en gezinssituatie bepalen of je voldoet aan de inkomensvoorwaarden van Mijn Kortingsbon. De controle op deze voorwaarden gebeurt automatisch (93%) bij het indienen van een aanvraag. Bewijsstukken toevoegen hoeft niet. 7% van de aanvragen kan niet automatisch behandeld worden. Je moet dan de bewijsstukken zelf aanleveren.

Welke toestellen kan ik aankopen of huren?

Mijn Kortingsbon kan je gebruiken voor de aankoop van een nieuwe wasmachine, een droogkast, een diepvriezer of een koelkast met of zonder diepvriesvak.

Het toestel dat je koopt, moet minstens een bepaald energielabel hebben:

  • label A voor een wasmachine.
  • label A+++ voor een droogkast.
  • Label B of beter voor een diepvriezer.
  • label B of beter voor een koelkast met of zonder vriesvak.

Opgelet: indien je Mijn Kortingsbon hebt aangevraagd voor 12 februari 2025, kan je een wasmachine, droogkast, koelkast en diepvriezer aankopen/huren met volgende energielabels:

  • label C of beter voor een wasmachine
  • label A++ of beter voor een droogkast
  • label D of beter voor een diepvriezer of een koelkast met of zonder vriesvak.

Per 2 jaar wordt maximum 1 bon per type toestel toegekend per gezin op hetzelfde adres.

Stap 1: Vraag Mijn Kortingsbon aan

  • Je kant de kortingsbon alleen aanvragen via www.vlaanderen.be/mijnkortingsbon.
  • Dit kan alleen met de eID, itsme van de persoon zelf, een beveiligingscode via mobiele app en eIDAS.
  • Lukt dit niet, dan kan je contact opnemen met het gratis telefoonnummer 1700, elke werkdag van 9 tot 19 uur, of een afspraak maken bij het Sociaal Huis voor ondersteuning.
  • Per type toestel vraag je een aparte bon aan. Vraag altijd eerst Mijn Kortingsbon aan. Ga dan pas naar de winkel om het toestel aan te kopen of naar een verhuurbedrijf om een toestel te huren.
  • De kortingsbon moet op dezelfde naam staan als de factuur van het toestel dat wordt aangekocht.

Stap 2: Verzending van Mijn Kortingsbon

  • Je ontvangt geen bevestigingsmail of -brief. Als je de aanvraag volledig indiende, verschijnt een dossiernummer op jouw scherm. Als je aanmeldt in het online loket, kan je steeds de status van jouw aanvragen opvolgen.
  • Je ontvangt steeds een beslissingsbrief van het VEKA via Mijn burgerprofiel (e-box of post).
  • Mijn Kortingsbon wordt steeds apart, na goedkeuring van jouw aanvraag, door Fluvius per post of per e-mail (vanaf no-reply@fluvius.be) naar je verstuurd (op basis van de voorkeur die je aangaf in het loket).
  • Iedere Mijn Kortingsbon is 2 jaar geldig vanaf de datum dat van aanvraag. De einddatum staat ook op de bon.

Stap 3: Aankoop van het toestel

Link

 

Contactinformatie